זכויות יוצרים לציירים – המצב כיום בישראל – זכות יוצרים וזכות מוסרית

זכויות יוצרים לציירים - המצב כיום בישראל
מאז שהקמתי את חברת ציורי קיר וגרפיטי והתחלתי למכור ציורים ללקוחות פרטיים ועסקיים, אני נתקלת פעמים רבות בתופעה מעניינת – אף אחד מן הצדדים, אינו בדיוק יודע מה הן זכויות יוצרים. שמתי לב שחוסר ידע זה קיים לא רק בקרב לקוחות, אלא גם אצל האומנים עצמם. בכתבה זו, אני אפרט מספר עקרונות חשובים של זכויות יוצרים, את אלו שיכולים לעזור גם ללקוחות וגם לאומנים, למנוע קונפליקטים ולהנות מפעילות עסקית פורייה ומהנה.
מה הן זכויות יוצרים בישראל? ישראל חתמה ומקיימת את כל הנהלים הבינלאומיים של הגנה ושמירה על זכויות יוצרים. זאת אומרת שיצירה של אומן ישראלי, אינה ניתנת לשימוש ללא אישורו של היוצר, באף מקום בעולם, למעט מיעוט הולך וקטן של מדינות שעדיין לא חתמו על האמנה הבינלאומית.
מלבד זכויות יוצרים, על היצירה קיימת גם זכות מוסרית. למעשה, הזכות המוסרית מעניקה לכל אומן בעולם את הבעלות על היצירה שלו, גם במקרים בהם הוא מכר את זכות היוצרים שלו לארגון או לאדם אחר. אף אדם או ארגון לא יכול לטעון שהיצירה הזאת היא שלו מלבד האומן שיצר אותה. אף אדם אינו רשאי לחתום בשמו על יצירה קיימת של מישהו אחר ולהשתמש בה תחת השם שלו. המקרה היחיד שבו מותר להשתמש ביצירה של יוצר מסוים תחת שם אחר הוא כאשר מדובר בפרודיה יסודית או סאטירה.
איך זכות יוצרים באה לידי ביטוי באופן מעשי?
• אסור לכם להעתיק יצירה של אומן מחו”ל על-מנת להשתמש ביצירה בארץ, גם במידה והאומן הזה הוא מדרום פפואה גינאה החדשה.
• אתם לא צריכים לוותר אם מישהו העתיק את היצירה שלכם, אפילו במקרה שהאומן המעתיק הוא מחו”ל.
• אתם הבעלים של היצירה שלכם עד לרגע שחתמתם על וויתור זכויות יוצרים. אפילו במקרה בו ביצעתם עבודה ללקוח, כדוגמת ציור גרפיטי – אתם בעלי זכות היוצרים על היצירה, כל עוד לא חתמתם על וויתור זכויות יוצרים.
• מלבד זכות היוצרים על היצירה עצמה, אתם גם בעלי זכות היוצרים על כל התמונות של היצירה שאתם צילמתם.
• במקרה בו יצרתם עבור אדם מסוים יצירה כלשהי, כמו למשל ציור גרפיטי, ואותו אדם כעת רוצה לקחת את הציור שלכם, להעתיק אותו ולהשתמש בו במקום אחר – הוא יהיה מנוע מלבצע זאת מבלי לקבל קודם את רשותכם. במידה וכן וויתרתם על זכות יוצרים שלכם בכתב, הוא יהיה חופשי לבצע זאת. לכן, אני ממליצה בחום לקרוא את ההסכמים שאתם חותמים בסופם – עד הסוף! בנוסף, אני ממליצה לכם ליצור הסכם משלכם, אותו תציגו ללקוח לחתימה, שבו יצוין כי אתם לא מוותרים על זכות היוצרים שלכם. אתם צריכים להצהיר במפורש בהסכם, שכל שימוש נוסף ביצירה שלכם הינו כרוך בתשלום נוסף.
• אסור לכם לעשות כל שימוש בתמונה של הציור שלכם, שאדם אחר צילם ולהשתמש בה מבלי קודם לבקש רשות על כך.
• זכות היוצרים קיימת גם כאשר מדובר על ציור גרפיטי ללא אישור. יחד עם זאת, אם אתם חושבים לתבוע מישהו מכיוון שהפר את זכות היוצרים שלכם, כמו למשל עיריית תל אביב – רק כדאי שתדעו, הם יכולים לתבוע אותכם על מעשה וונדליזם.
• כל שימוש עסקי באחת מן היצירות שלכם ללא אישורכם, הוא סיבה לגיטימית לתביעה שלכם.
• אסור לכם להעתיק יצירות של אומנים אחרים, אלא אם כן חלפו 70 שנים מתאריך פטירתם.
• כאשר מישהו מבקש מכם להעתיק יצירה, שחלפו 70 שנים מיום פטירת האומן שיצר אותה – תיהנו, זה מותר.
• חשוב שתבינו שחוק זכויות יוצרים, הינו חוק מאוד מסובך. ולכן, לפני שאתם פותחים בתביעה כנגד אדם פרטי או גוף ציבורי, תתייעצו בנוגע לכך עם עורך דין, כזה שמתמחה בעניין זכויות יוצרים. זה חשוב, מכיוון שחוק זכויות יוצרים מכיל המון תיקונים וכל מיני תוספות. אם לא תיוועצו עם עורך דין, אתם עלולים לבצע טעות שתעלה לכם הרבה כסף וזמן. כמו במקרה שבו הארגון שהשתמש ביצירה שלכם הינו ארגון ללא מטרת רווח – מה שאומר שככל הנראה לא תקבלו פיצויים דרך בית משפט. ואז בזבזתם המון זמן והרבה כסף על תביעה חסרת תכלית.
• אם מישהו עושה שימוש בצילומים או בווידאו שלכם, או בצילום של היצירה שלכם, למטרת רווח או למטרה עסקית אחרת, אתם יכולים לתבוע אותו ולקבל פיצוי כספי. כאן חשוב להבין שמדובר על שימוש קונקרטי ביצירה שלכם ולא על צילום מקרי של היצירה, שצולם באופן אקראי.
• אם אתם עושים שימוש ביצירה של אומן אחר, כחלק מהיצירה שלכם, והיצירה שלכם נוצרה למטרת רווח, השיגו תמיד מהאומן אישור בכתב על כך. אם לא ניתן להשיג את האומן בשום אופן, לפחות תנו קרדיט לאותו אומן, בכל מקום שאתם חותמים בו על היצירה שלכם. וזה אומר גם בכל המדיות הדיגיטליות שבהן אתם מפרסמים את היצירה שלכם.
איך זכות מוסרית באה לידי ביטוי באופן מעשי?
• אף אחד לא יכול לקרוא ליצירה שלכם על שמו. במילים אחרות, אף אחד לא יכול למחוק את השם שלכם מהציור שלכם ולכתוב את השם שלו.
• במקרה בו אדם לוקח את היצירה שלכם ועשה בה שימוש או בחלק ממנה בשביל ליצור כל דבר למטרת רווח, אסור לו להשתמש ביצירה שלכם מבלי להעניק לכם קרדיט. כל יצירה כמו ספר, מודפס או דיגיטלי, על אומנות רחוב, או קטלוג של ציורים בסגנון מסוים, או אפילו כתבה בבלוג שמרוויח מפרסומות – כולם חייבים להעניק לכם קרדיט כמו ליוצר של הציור. בכל מקום בו נעשה שימוש ביצירה שלכם, אפילו במידה ומדובר בסטטוס בפייסבוק – חייבים להעניק לכם קרדיט.
כמה דוגמאות איך חוק זכות יוצרים עזר לי ולציירים ישראלים אחרים לשמור על האינטרסים שלנו:
• כאשר אחת מלקוחותיי החליטה להדפיס את ציור הקיר שציירתי עבורה על בקבוקי יין בתור תווית, הצלחתי בזכות החוק לקבל ממנה תשלום על ביצוע ההפרה של זכויות היוצרים.
• אני אישית נפגעתי מאוד כאשר אחד הלקוחות שלי החליט פתאום שהוא צייר את הציור שלי וכתב את השם שלו ליד השם שלי. באותם השנים לא ידעתי כלל שקיימת זכות מוסרית. אילו הייתי מודעת לכך שקיימת זכות מוסרית, הייתי תובעת את הבעייתיים וחוסכת לי המון עצבים ומרוויחה את הפיצויים.
כמה קישורים שימושים לגבי חוק זכויות יוצרים בישראל:
• הרצאה של עו״ד דן אור חוף על זכויות יוצרים – הנה הקישור לווידאו בYouTube.
• הטקסט המלא של חוק זכויות היוצרים המעודכן ביותר – הנה הקישור לאתר nevo.co.il.
אני לא ממליצה ללמוד על החוק בוויקיפדיה – התוכן על זכויות יוצרים שמצאתי בוויקיפדיה אינו מעודכן.

עיצוב ביתן לפסטיבל הסלפי נתיבות – ציורי קיר, רצפה ורהיטים

עיצבתי ביתן לפסטיבל הסלפי נתיבות. ציירתי על רצפה קירות ורהיטים בתוך הביתן. הפסטיבל התקיים הנתיבות ברחוב סמילו – אחד הרחובות המרכזיים בנתיבות. בפסטיבל הוצבו ביתנים ובכל ביתן היה מייצג של אומן אחר. בביתן שלי היה מיצג שבו הקירות, הרצפה והחפצים היו צבועים בסגנון ציור שגרם לביתן להיראות כמו ציור.
הרבה אומנים כישרוניים הגיעו מכל הארץ ובנו מייצגים מדהימים. בין האומנים המוזמנים היו אבי טל, BINSKY, אלון בירגר, תיאטרון מחול סיסי וסימה, מיס בוקה, תזמורת צפצפה והרבה אומנים אחרים. המארגנים של פסטיבל הסלפי הם: קבוצת ראש חוצות – ג’קי בכר.
כמו שנאמר, את הביתן שלי יצרתי בהשראת האמנית אלכסה מיידה המדהימה. הרעיון היה ליצור תמונה שנראית דו ממדית מאובייקטים ומרחב תלת ממדיים. בעצם ליצור אשליה אופטית שאנשים שנמצאים בתוכה מרגישים כמו בתוך ציור.
פסטיבל הסלפי בנתיבות היה כייף חיים. חוויה אמיתית.
ציורי קיר נוספים לעסקים שונים ניתן לראות בגלריה הזאת.

ציור קיר שהוזמן על ידי חברת טמבור במרכז הבנייה הישראלי בנתניה

משיתוף פעולה ביני לבין המעצבת אביבית מדינה נוצרה יצירה צבעונית במיוחד שהוזמנה על ידי חברת טמבור במרכז הבנייה הישראלי – ציור קיר צבעוני ויפה עם אפקט תלת מימדי! יצרנו את היצירה שהיא הפינה הכוללת שתי קירות ואליהם ציורי קיר עם אפקט תלת מימדי של רחוב צבעוני בסגנון קולומביאני. בשביל לחזק את האפקט התלת-מימדי בציור, צבענו על אובייקטים אמיתיים כמו חלונות, ספסל וכו’ בצבע אקריליק ושיבצנו אותם לקיר וליד הקיר.
גם בציור עצמו היו כל מיני תוספות מעניינות כמו השליכט שעליו אחראי בחור בשם אריק ( אריק אפקט) שעובד עם חברת טמבור על בסיס קבוע. השליכט הוא בעצם ציפוי דקורטיבי לקיר בכל מיני טקסטורות.
ציור קיר עם האפקט תלת-מימדי במרכז הבנייה הישראלי בנתניה ציירת אנה קוגן מתחילה לעבוד על ציור קיר במרכז הבנייה הישראלי אריק אפקט עושה שליכט כתוספת לציור מעצבת אביבית מדינה עובדת על ציור קיר במרכז הבנייה הישראלי אנה קוגן וארט ישראלי מציירים במרכז הבנייה הישראלי בנתניה הצבעים של טמבור שהושתמשו בשביל לצייר את הציור ציור קיר עם האפקט תלת-ממדי שהוזמן על ידי חברת טמבור המבקרים של מרכז הבנייה הישראלי בנתניה מול הציור
הפעם עשיתי משהו מעבר לציור קיר – אפשר לקרוא ליצירה שלי מייצג שבו אנשים יכולים להצטלם או סתם להנות ממנו ולהרגיש את האווירה הנעימה שנוצרת.
ציורי קיר נוספים לעסקים שונים ניתן לראות בגלריה הזאת.

עיצוב אירוע בוטיק לחברת מיקרוסופט ישראל – האקתון 2019

לפני מספר שבועות הוזמנתי לחברת מיקרוסופט כדי להשתתף התהליכי העיצוב של אירוע בוטיק לחברת מיקרוסופט ישראל – האקתון, שמתקיים כל שנה במיקרוסופט. זהו אחד האירועים הכי מושקעים בחברה.
ציור רצפה תלת מימד של הלוגו של ההאקתון במעלית במשרדים של חברת מיקרוסופט ביקורת בעמוד העסקי שלי בגוגל על ידי המנהל של מרכז פיתוח של חברת מיקרוסופט
1. ציורי רצפה במעליות במשרדים של חברת מיקרוסופט: הכנה של הציורים כולל מודלים מפלסטלינה, הדבקה, ציורים הודבקו גם בחו”ל.
חלק אחד של ההזמנה היו מדבקות קיר ורצפה תלת ממדיות שהודבקו במעליות שבבנייני מיקרוסופט בהרצליה ובסניפים אחרים של החברה כולל סניפים בחול. במדבקות הופיעו דמויות המייצגות את ההאקתון: תמנון, דרקון ורובוט חמוד. כל הצבעים של הדמויות נלקחו מהלוגו של מיקרוסופט: כתום, ירוק, כחול וצהוב.
האתגר בציורים אלו היה ליצור אשליה שתתחיל בציור קיר ותשתלב בציור רצפה. תהליך יצירת הדימויים היה די ממושך ומורכב. בהתחלה בניתי מודלים של היצורים מפלסטלינה וביימתי סצנה שמדמה את היצורים במעלית. כדי שהציור הסופי יהיה כמה שיותר קרוב למציאות מבחינת תאורה ופרופורציות וכו’. בהמשך צילמתי את הסצנה המבוימת והתמונה שימשה לי כרפרנס לציור הסופי.
אני תמיד עושה בדיקה של האשליה שאמורה להיווצר בציור, על ידי כך שאני מדפיסה את הציורים בקטן וממקמת אותם על הרצפה, גם הפעם קודם הדפסתי את כל היצירות בשביל בדיקת האפקט התלת ממדי.
המודל מפלסטלינה של תמנון שלם שהוא אחד מן הסמלים של ההאקתוןהמודל מפלסטלינה של תמנון יוצא מהקירהמודל מפלסטלינה של דינוזאור שהוא אחד מן הסמלים של ההאקתוןהמודל מפלסטלינה של רובוט צ'אפי שהוא הסמל המרכזי של ההאקתוןהמודל של רובוט צ'אפי בפוטושופסקיצה איך רובוט צ'אפי ייראה במעלית בבנייני מיקרוסופט בהרצליה פיתוחהמדבקה עם ציור רצפה של תמנון לפני תהליך הדבקהמדבקת רצפה של תמנון אחרי תהליך הדבקהאנה קוגן ונעמה שהיא אחת מן המארגנות של האקתוןמדבקת רצפה של דינוזאור ובריכת מים עמוקים במעלית של חברת מיקרוסופטמדבקת רצפה של רובוט צ'אפי במעלית של חברת מיקרוסופטמדבקת רצפה של רובוט צ'אפי שהודפסה והודבקה בסיף מיקרוסופט בהודו
2. הקריקטורות של עובדי מיקרוסופט ברוב המשרדים של החברה: חיפה, תל אביב, הרצליה.
כל הקריקטורות התבססו על דמויות של גיבורי על כמו סופרמן, ספיידרמן, באטמן, וונדר וומן וכו’. הנושא של גיבורי על היה קשור לאסתטיקה כללית של אירוע החברה. אורי פינק, המאייר והקומיקסאי המדהים שגם יצר קומיקסים לאירוע, יצר שמונה דמויות מקוריות של גיבורי על שתיארו שמונה טיפוסים עיקריים של עובדי מיקרוסופט. הרעיון הוא שכל משתתף בהאקתון הוא בעצם גיבור על שיכול להסתדר עם עוד משימות קריאטיביות מעבר לג’וב שלו.
בזמן שציירתי את הקריקטורות, ניהלתי שיחות מעניינות אם העובדים אותם ציירתי. מצד אחד נהניתי מהשיחות ושמעתי על הפרויקטים המעניינים שעליהם עובדים משתתפי ההאקתון ומצד שני השיחות בזמן הציור עזרו לאנשים להעביר יותר בקלות את הזמן שבו הם היו חייבים לשבת בלי לזוז ולהסתכל לאותו כיוון, ולא לכולם זה פשוט.
מסתבר שעובדי מיקרוסופט מאוד מעריכים ואוהבים אומנות, וראיתי אותם נהנים מהתהליך, וחלקם אפילו חיכו בתור לקבל קריקטורה.
הקריקטורה של גבר בסגנון באטמן שציירתי במסגרת של ההאקתוןהקריקטורה של בחורה בסגנון וונדר וומן שציירתי במסגרת של ההאקתוןהקריקטורה של בחורה בסגנון ספיידרמן שציירתי במסגרת של ההאקתוןהקריקטורה של בחורה בסגנון סופרמן שציירתי במסגרת של ההאקתון
3. האלמנט הסופי שהייתי אמורה להכין לקראת ההאקתון, שהוא אירוע חברה המרכזי של מיקרוסופט, הוא ציור תלת ממד גדול בסגנון הסרט מטריקס. הרעיון היה של מנהל הגרז’ במיקרוסופט הרצליה – גיא שלב. בציור אפשר לראות מעין מעבדה שנמצאת מתחת לאדמה, ובתוכה יש קפסולות ,שבהן מגדלים מתכנתים –גיבורי על, אחד הגיבורים מנסה לברוח מהמעבה על ידי טיפוס בסולם ,שמוביל אותו לקפסולה הכי גבוהה.
בניתי מודל דיגיטלי קטן בתוכנת Scetchup , ועל פיו עשיתי את התכנון של הציור על PVC. את הצביעה של הציור עשיתי ביום לפני האירוע הלובי בכניסה למיקרוספוט. הרעיון של הציור קשור למסר ההאקתון – לצאת מהבועה האישית שלך ולממש את הרעיון הפנטסטי שלך.
המודל בפוטושופ של ציור רצפה תלת מימד שציירתי למיקרוסופט סקיצה של ציור רצפה אנמורפוזה למיקרוסופט על PVCתחילת העבודה על ציור רצפה במיקרוסופט ישראל בסגנון מטריקס תהליכי סיום של ציור רצפה להאקתון של מיקרוסופטציור רצפה תלת מימדי במיקרוסופט ישראל בסגנון מטריקססלפי תלת מימדי עם ציור רצפה מטריקס במיקרוסופט ישראל
הפרויקט מאוד הצליח, וכל האנשים שצוירו על ידי היו מבסוטים מאוד והיו גם כאלה שהתקשרו וביקשו לצייר גם אותם, כי לא הספקתי במהלך האירוע לצייר את כולם.
ציורי תלת מימד נוספים שיצרתי ניתן לראות בגלריה הזאת.

ציור על קיר חיצוני מעל בריכת דגים בישוב נווה דניאל

לפני שאני יספר אל ציור קיר חיצוני בגובה כ4 מטר מעל בריכת דגים שעשיתי לאחרונה בישוב נווה דניאל, אני רוצה לכתוב כמה מילים על המקום עצמו. הישוב נווה דניאל נמצא באחד החלקים היפים ביותר של ארצנו, שזה גוש עציון. בישוב יש נקודת תצפית מאוד גבוהה שממנה אפשר לראות אפילו את הים. מיותר לציין שהנוף באזור מדהים ויש שקט קסום בישוב שלא ניתן לחוות ברוב חלקי הארץ הצפופה שלנו.
באחד הבתים בישוב מקסים זה גרה הלקוחה שלי שהזמינה ממני את אחד הציורים המורכבים יותר שיצא לי לעשות. לא מורכבים מבחינת טכניקת הציור או הרעיון, אלה מורכבים מבחינת היכולת להגיע לקיר שעליו היה אמור להיות הציור.
אז מה בעצם הייתה הביעה? הבעיה הייתה שהקיר נמצא מעל בריכת דגים ומפל דקורטיביים בגובה כ4 מטר. זאת אומרת שהייתי אמורה לצייר על קיר, אך לא יכולתי לעמוד מולו. כל מה שנשאר לי לעשות הוא להמציא שיטות הגעה לקיר. לדוגמה: ישבתי על גדר מצדו השמאלי של הקיר ועם יד אחד החזקתי בגדר, ואם יד שני ציירתי. פעם אחרת עמדתי אם רגל אחד על אבן שהייתה בתוך המים!
כן, זו הייתה מסימה לא פשוטה. ודרך אגב בציור זה נעזרתי בעוד ציירת שהצטרפה לעסק שלי לא מזמן – נסטיה חובין. בעזרתה הצלחתי לעמוד במשימה המאתגרת הזו.
אנה קוגן חוקרת את הקיר שעליו אמור להיות הציור בריכת דגים שמעליה אמור להיות הציור מערבבים צבע אקרילי בשביל הציור על קיר חיצוני תחילת עבודה על הציור מציירת העלה הראשון אנה קוגן צובעת את רקע בצבע ירוק אנה מציירת תוכי שהוא חלק המרכזי של הקומפוזיציה נסטיה חובין שהיא עוזרת של ציירת קירות אנה קוגן הגינה של הלקוחה שבה נמצת בריכת דגים עם מפל אנה קוגן עולה בגובה של 4 מטר בשביל לעבוד על הציור
אנה קוגן עולה על המפל ומציירת תוכי אנה קוגן מציירת צמחיה מימית מעל בריכת דגים אנה קוגן יושבת על הגדר בגובה 4 מטר ומציירת אנה קוגן מציירת בתנוחת יוגה אנה קוגן מגיע לציור מלמעלה אנה מציירת ציור קיר בגובה 4 מטר מלמעלה  אנה קוגן עומדת על רגל אחד בגובה 4 מטר ומציירת ציור על קיר חיצוני מעל בריכת דגים בישוב נווה דניאל מרחוק ציור על קיר מעל בריכת דגים בישוב נווה דניאל מקרוב ציור קיר מעל בריכת דגים מוכן
ציורים על קיר חיצוני נוספים שיצרתי ניתן לראות בגלריה הזאת.

ציור קיר וציור גרפיטי במשרד של חברת אייספה

לאחרונה ציירתי ציור קיר וגרפיטי במשרד של חברת I-CEPA ברמלה שמתמחה בהנדסה ובנין. העבודה התבצעה במשרד הראשי של החברה. השלב הראשון של העבודה היה עיצוב. הוחלט שעל הקיר הראשי בכניסה יהיה ציור גדול של 4 דמויות ומשפט שנבחר על ידי מנהל המשרד. מה שמעניין הוא שכל הדמויות שנכנסו לציור הם אנשים אמיתיים שצילמתי במיוחד בשביל הציור. הציור השני במשרד היה ציור גרפיטי. ציירתי קיר דמוי בריקים וכיתוב באנגלית עליו – המוטו החיובי.
העבודה עצמה נמשכה יומיים. כל העובדים במשרד רמלה היו מאוד מרוצים מזה שמשרדם קיבל אופי וייחודיות. ואני נהניתי לעבוד בחברת I-CEPA. האווירה שם מאוד חיובית ומנהל החברה איש מיוחד .
ציירת אנה קוגן מדגמנת בשביל הציור שלה לחברת ICEPAמקס פילנקו מדגמנת בשביל הציור שלה לחברת ICEPAאנשים רנדומליים מדגמנים בשביל הציור שלה לחברת ICEPAתהליך עבודה של ציור קיר במשרד של חברת I-CEPAציור קיר  של ישראלים רגילים במשרד של חברת I-CEPAציירת אנה קוגן עובדת על ציור קיר במשרד של חברת ICEPAציירת אנה קוגן עובדת על גרפיטי במשרד של חברת ICEPAהגרפיטי של מוטו יצירתי במשרד של חברת I-CEPA
ציורי קיר וגרפיטי לעסקים נוספים שיצרתי ניתן לראות בגלריה הזאת.

ציור גרפיטי שעשיתי לזכרה של הדר כהן ז”ל

הדר כהן ז''ל אנה קוגן עובדת על ציור גרפיטי לזכרה של הדר כהן ז''ל ציור גרפיטי שעשיתי לזכרה של הדר כהן ז''ל משפחת כהן, אנה קוגן ובעלה מקס פילנקו בגן הדר
גן הדר.
לזכרה של לוחמת מג”ב הדר כוהן הי”ד.
אשר נהרגה בהתקלות עם מחבלים בשער שכם בי-ם בכ”ד בשבט תשע”ו 3.2.2016.
במותה הצילה חיי רבים.
“עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון”
הקישור לכתבה המלאה על הציור שלי בYNET – ללחוץ כאן.

ציור רצפה תלת-מימד למוזיאון פופ אפ

באחרונה השתתפתי בתערוכה מדהימה – מוזיאון פופ אפ. ציירתי ציור רצפה תלת-מימד (אנמורפוזה) בכניסה לבניין של התערוכה. מוזיאון פופ אפ – כך נקרא פרויקט אומנותי חדש במרכז תל אביב. אז מה זה בעצם היה? (כי זה נמשך רק שבוע -התחיל ביום הבחירות.) נתחיל מלענות על השאלה: איפו כל זה התרחש? בבניין מגורים במרכז תל אביב ברחוב קליי 18.
ציור רצפה תלת-מימד של אנה קוגן מוזיאון פופ אפ התחלה ציירת אנה קוגן מציירת ציור רצפה במוזיאון פופ אפ ציור רצפה תלת-מימד של אנה קוגן מוזיאון פופ אפ מוכן מבקרים של מוזיאון פופ אפ על יד ציור רצפה של אנה קוגן
הבניין הזה נעזב על ידי דייריו ימים ספורים לפני הפיכתו למוזיאון רחוב על ידי מספר רב של אמנים מתחום אמנות רחוב. בערך 100 אמני רחוב הוזמנו על ידי מארגני הפרויקט, שהם חברת נדלן-אנשי העיר ויערה שץ שהרעיון המדהים הזה שייך לה. האמנים הוזמנו להפוך את הבניין למוזיאון. לא לתלות את ציוריהם על הקירות כמו שעושים בהרבה מאוד מוזיאונים לאומנות שאתם מכירים, אלה לצייר ישירות על הקירות הקיימים. ולא רק לצייר, אלה לעשות מה שבא להם בדירות, חדרי שירותים, חדרי מדרגות וכל מה שיש בבניין מגורים סטנדרטי טיפוסי משנות ה-60. (אם אני לא טועה).
התוצאה הייתה מעבר לכל דמיון – טור של אנשים שנמשך מרחוב ז’בוטינסקי! האנשים האלה עמדו בתור מהבוקר בשביל לראות את אומנות הרחוב הפרועה והחדשנית. עשרות אלפי מבקרים! הבינין הזה עומד בטור מוזיאון רק זמן מוגבל ועוד מעט אמור להיהרס.
בשבילי אישית זה היה ניסיון מאוד מיוחד. הרגשתי שאני והציור שלי זה חלק מיצירת אומנות אחד גלובלית שזה הבניין כולו. מן פרפורמנס שהמסר שלו הוא שבריריות וזמניות של אמנות רחוב ואולי גם חיים בכלל.
עוד דבר שמאוד ריגש אותו בפרויקט הזה הוא הבניין עצמו. כל החפצים שהושארו על ידי הדיירים, כמו ספרים רבים מתקופות שונות, ישר הפכו לאובייקטים אומנותיים או חלקים ממיצגים של כל מיני אמנים שהסתובבו בבניין וחיפשו השראה מחפצים. הדברים האלה, שהיו מפוזרים בכל מקום בבניין, היו ספוגים בזיכרונות מהעבר. לפחות כך אני הרגשתי…
ציורי רצפה תלת מימד נוספים שיצרתי ניתן לראות בגלריה הזאת.

ציור רצפה תלת מימד לחברת פרטנר

ציור רצפה תלת מימד בחברת פרטנר שהתבקשתי לעשות היה מיוחד. הפעם, שלראשונה השתמשתי בתמונות מצולמות שמהם הרכבתי חלק מהתוצר הסופי שהוא מדבקת רצפה תלת מימד שהודבקה במשרדי של חברת פרטנר בראש העין. אז למה אני מתכוונת? בציור אנחנו רואים מאין בור שנפער בלובי של הבניין ובתוכו ניתן לראות סיבים אופטיים זוהרים. כדי ליצורים סיבים אופטיים אלו השתמשתי בתמונות של סיבים אופטיים אמתיים שעשיתי להם איווט וכל מיני מניפולציות נוספות כדי להתאים אותם לציור.
התוצאה די שונה משאר העבודות שלי. הציור נראה יותר פוטוריסטי ומדויק, אך גם פחות ציורי. וזה בדיוק משרת את המטרה שאותה הציב הלקוח – ליצור אשליה של מציאות בדיונית שאמורה למשוך תשומת לב ולעזור לחברת פרטנר למתג את המוצר החדש שלהם – אינטרנט סיבים אופטיים – Partner Fiber. חוץ מהמשרד הראשי, מדבקת הרצפה הודפסה והודבקה בעוד 11 משרדי פרטנר ברחבי הארץ.
הציור הדיגיטלית שנוצר עבור הדפסת מדבקת רצפה תלת מימד לפרטנר בדיקת של אפקט תלת ממדי של ציור רצפה לחברת פרטנר ההדבקה של מדבקת רצפה במשרדי של חברת פרטנר ציור רצפה תלת מימד בחברת פרטנר אחרי ההדבקה צילום מקרוב של מדבקת רצפה תלת מימד במשרדי של חברת פרטנר סלפי ליד מדבקת רצפה תלת מימד במשרדי של חברת פרטנר
ציורים ומדבקות רצפה תלת מימד נוספים שיצרתי ניתן לראות בגלריה הזאת.

מדבקת רצפה תלת מימד לחברת לופה לאירוע של החברה

לפני כמה חודשים ציירתי ציור רצפה תלת מימד לחברת LUPA. הציור הודפס והודבק כמדבקת רצפה באירוע של החברה. החברה מתעסקת בפיתוח אפליקציה שיכולה לעצב את התמונות בטלפון כמו אלבום תמונות.
העיצוב של מדבקת רצפה תלת מימד בפוטושופ הדפסת ציור תלת מימד למטרת הבדיקה הויזואלית תהליך הדבקה של מדבקת רצפה מדבקת רצפה תלת מימד לחברת LUPA לאירוע של החברה
הציור כולל המוטו “לעשות ספר מכל חור בעולם”. וזה בעצם מה שצויר בציור – חור שדרכו רואים מפל מים וחבל נתלה מקצה אחד של החור עד לקצה השני. הרעיון הוא קשור לפונקציה ראשית של האפליקציה של LUPO – לקחת אוסף תמונות לא מסודר ולהפוך אותו לסיפור יפה.
ציורי רצפה תלת מימד נוספים ניתן לראות בגלריה הזאת.